از گردا بپرسید: آیا لکتین های موجود در غذاها به روده من آسیب می رسانند؟

گوپ عزیز ، من شنیده ام که بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی لکتین هایی هستند که ظاهرا به روده آسیب می رسانند و در سراسر بدن مشکل ایجاد می کنند. من گیاه خوار هستم و نمی دانم این چگونه می تواند باشد – آیا لکتین موجود در غذاها واقعاً به من آسیب می رساند؟ —دریزی

سلام دزیری شواهدی وجود دارد که اگر برخی غذاهای غنی از لکتین به خوبی پخته نشوند ، می توانند به روده آسیب برسانند. مسمومیت از لوبیا قرمز پخته مستند شده است و این لکتین ها هستند که مقصر هستند. با این حال ، حبوبات بخشی از رژیم غذایی انسان بوده و فیبر ، پروتئین ، ویتامین ها و مواد معدنی را حداقل برای 8000 سال پیش تامین کرده اند و آسیب روده از لوبیای خوب پخته به اثبات نرسیده است.

اما به نظر شما ، برخی از پزشکان و محققان پیشنهاد کرده اند که لکتین ها در بسیاری از غذاهای گیاهی رایج ممکن است باعث التهاب ، نشت روده و بیماری های خود ایمنی شوند. و تحقیقات اولیه نشان می دهد که این نگرانی ها ارزش بررسی دارد.

لکتین ها پروتئین هستند و ما بیشتر پروتئین ها را هضم می کنیم ، به این معنی که آنزیم های گوارشی ما آنها را به اسیدهای آمینه بی خطر تجزیه می کنند. با این حال ، هضم لکتین ها دشوار است مگر اینکه پخته شوند. این لکتین هضم نشده است که می تواند روده را خراب کند. آنها در این زمینه منحصر به فرد نیستند. گلوتن یکی دیگر از پروتئین های مشکل ساز است که در برابر هضم مقاومت می کند. پروتئین های هضم نشده می توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند و آلرژی به لکتین موجود در گندم ، موز ، آووکادو ، شاه بلوط ، شلغم و ذرت گزارش شده است. اما آلرژی مشکل اصلی نیست.

لکتین موجود در غذاهای پخته با ایجاد سوراخ در لایه سلول ها – مخاط – که روده را پوشانده است ، باعث نشت روده می شود. لکتینها همچنین باعث می شوند سلولهای دیواره روده هضم و جذب مواد مغذی نشوند و سلولهای سفید خون را فعال کرده و باعث التهاب می شوند. و تحقیقات اولیه نشان می دهد که لکتین ها ممکن است سیستم ایمنی و سایر بافتهای خارج از روده را تحت تأثیر قرار دهند. تحقیقات در مورد اثرات التهابی لکتین بادام زمینی به ویژه در حال انجام است.

دو مورد از بهترین و قدرتمندترین لکتین ها PHA (phytohemagglutinin) ، از لوبیا ، و WGA (aglutinin جوانه گندم) ، از گندم است. WGA می تواند یکی از دلایلی باشد – علاوه بر گلوتن – که برخی از مردم متوجه می شوند گندم با آنها موافق نیست. WGA می تواند به سلول های روده متصل شود و تحقیقات اولیه نشان می دهد که می تواند نفوذپذیری روده را افزایش دهد. همچنین می تواند گلبول های سفید خون را فعال کند و پیش التهابی است. WGA در قسمت جوانه غنی غنی از مواد مغذی یافت می شود که با تصفیه دانه ها حذف می شود. اطلاعات بیشتری در مورد گندم در مقاله دکترای ما درباره بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن وجود دارد.

آیا باید از لکتین اجتناب کنید؟ آنها همه جا هستند ، بنابراین شما واقعاً نمی توانید. و نیازی به آن ندارید زیرا همه لکتین ها مضر نیستند. آنها تقریباً در همه موجودات زنده ، از جمله حیوانات ، میکروارگانیسم ها و گیاهان یافت می شوند ، جایی که در دانه ها متمرکز شده اند. غذاهایی که حاوی بالاترین مقادیر لکتین های مضر هستند ، غلات و حبوبات هستند ، که مرتب ترین و کمترین میزان لکتین – بر اساس یک تحلیل – سویا ، لوبیا ، عدس ، نخود فرنگی ، لوبیا فاوا و نخود است.

همه ما لوبیا خورده ایم بدون اینکه دچار مسمومیت غذایی شویم. لکتین ها با جوشاندن یا پختن تحت فشار غیرفعال می شوند. آنها با مایکروویو ، پخت یا بو دادن از بین نمی روند. نمی توانید روی جوانه زنی یا تخمیر حساب کنید ، اگرچه این فرایندها ممکن است به کاهش فعالیت لکتین کمک کنند. توصیه این است: لوبیاها را خیس کنید ، سپس آنها را بجوشانید یا فشار دهید تا خوب آماده شوند. آیا باید به آن آشپزها و مادربزرگ هایی که سبزیجات را تا رنگ خاکستری و قهوه ای پخته بودند ، گوش می دادیم؟ آیا باید به تمرین آیورودا ، جایی که سالاد خام در منوی غذا زیاد نیست توجه کنیم؟

شواهدی وجود ندارد که لکتین موجود در غذاهای گیاهی خام برای اکثر ما مشکل ایجاد می کند. اما ما می دانیم که فیزیولوژی بسیار فردی است و عدم تحمل غذا به خوبی درک نشده است. این احتمال وجود دارد که خوردن مقدار کمی لکتین نپخته می تواند به التهاب ، اختلالات سیستم ایمنی بدن و مشکلات جذب مواد مغذی کمک کند. اگر احساس می کنید یک غذای خام خاص شما را آزار می دهد ، سعی کنید آن را کاملاً بپزید و ببینید آیا این به شما کمک می کند. به روده خود گوش دهید.

میزان تأثیر لکتین ها بر سلامتی ما هنوز به خوبی درک نشده است. اما یک چیز است واضح: الکل زیاد بر روی روده سخت است. من دوست دارم در ساعات کوکتل جایگزین داشته باشم ، و موکتل از پیش مخلوط شده من Kin Spritz است. این پیچیده ، گازدار و طراوت بخش است.